Broccoli koken, hoe doe je dat? In 5 minuten superlekker!

Een van de meest gezonde keuzes in het schap met groente is broccoli. Deze groente zit vol vitaminen, vezels en ijzer en bevat weinig calorieën. Maar hoe eenvoudig het ook lijkt, broccoli koken is niet altijd even makkelijk. Hoe kook je deze groente zodat hij precies beetgaar is?

Broccoli is het meest smaakvol als hij precies goed gekookt is. Bovendien gaat het ten koste van de voedingsstoffen als je deze groente te lang kookt. Wat de beste kooktijden zijn voor broccoli, dat leggen we voor je uit. Met onze tips kan het eigenlijk niet meer misgaan. Broccoli bereiden is na het lezen van dit artikel een eitje.

Hoe lang moet broccoli koken?

Wat de meest ideale kooktijd voor broccoli is, wanneer is de broccoli gaar, is afhankelijk van hoe groot de stronken zijn en voor hoeveel personen je kookt. De een houdt van gare broccoli en de ander eet hem liever met een bite. Kook je de broccoli te lang dan wordt de groente nogal slap. De kooktijden luisteren daarom best nauw.

Broccoli koken

Hoe moet je broccoli koken?

Hoeveel broccoli je voor een goede maaltijd nodig hebt, is afhankelijk van je gezinssamenstelling. Volwassenen eten meer dan kinderen en dan heb je ook daarin nog het onderscheid tussen grote en kleine eters. Per persoon houd je ongeveer 250 gram aan, uiteraard afhankelijk van hoe lekker je deze groene groente vindt.

Het begint met broccoli snijden

Koop altijd gewoon een verse broccoli, betaalbaar en de lekkerste smaak. Snij met een scherp mes de kleine roosjes af en hou ongeveer een centimeter aan stronk aan het roosje vast. De stronk zelf kun je vervolgens ook nog in blokjes snijden en kook je lekker mee. Daarna ga je de broccoli koken, hoe lang moet broccoli koken?

  1. Zet een grote pan met water op het vuur en breng deze aan de kook, hier mag ook weer een snufje zout in.
  2. Kook in het kokende water 250 gram broccoli per volwassen persoon.
  3. In 5 minuten is de broccoli beetgaar (8 minuten als je de stronk in zijn geheel kookt).
  4. Giet de gekookte broccoli direct af en serveer hem, dan is hij het lekkerste.

Hoe kook je de lekkerste broccoli?

Ga broccoli koken, dan heb je dus wat voorbereiding nodig. Je snijdt de stronk eraf en maakt kleine roosjes. De stronk hoef je niet weg te gooien, die is net zo smaakvol als de roosjes zelf. Ook de stronk kun je schillen en in kleine stukjes broccoli snijden.

Je spoelt alles even af onder de kraan met koud water en kookt het in een pan met water en een beetje zout. Binnen vijf minuten is de broccoli perfect beetgaar, dan is de broccoli knapperig. En dat is het allerlekkerst. Kook je broccoli te gaar, dan gaat dat ten koste van de smaak.

Broccoli koken

Broccoli in zijn geheel koken

Je kunt er overigens ook voor kiezen om de broccoli in zijn geheel te koken. Dit kost iets meer tijd, de gehele stronk heeft wel een minuut of acht nodig, voor hij gaar is. De stronk van de broccoli is sowieso veel waardevoller dan veel mensen denken. Zie je het niet zitten om de stronk op je bord gekookte groente te hebben? Je kunt hem ook rauw eten met een dipje of je kunt er een heerlijke pesto van maken. of de rauwe broccoli in een salade verwerken.

Broccoli, waar combineer je dat mee?

Omdat de kooktijd van broccoli prima aansluit bij de andere ingrediënten, is het een geschikte groente voor de combinatie aardappelen-groente-vlees. Uiteraard kun je die laatste ook vervangen door een vegetarische variant. Zodra de aardappelen in de pan zitten, begin je aan de broccoli. Tot slot gaat het vlees in de pan. Broccoli leent zich ook uitstekend als gerecht op de barbecue, weer eens iets anders!

Wat kun je nog meer met broccoli?

Naast broccoli koken kun je ervoor kiezen om de broccoli te stomen of te roerbakken. Dit is beter voor het behoud van de voedingsstoffen en ook nog eens hartstikke lekker. Roerbak je deze groente, met een teentje knoflook, dan is een combinatie met veel andere groenten een aanrader.

Combineer je hem met bloemkool, spruiten en zoete aardappel dan heb je een vitamineboost te pakken, dit zijn gelijkwaardige groenten qua voedingsstoffen. Of maak broccolisoep van de broccoli, een heerlijke, rijke soep voor een koude herfstmiddag.

Maak trouwens ook eens rijst van broccoli! Broccolirijst maken is niet moeilijk en echt heel lekker. 

Broccoli als duurzame keuze

Het hele jaar is broccoli verkrijgbaar, maar niet altijd van de Hollandse grond. Vooral als je voor de Nederlandse broccoli kiest, is het de meest duurzame keuze. Immers: broccoli van de andere kant van de wereld moest eerst een lange reis afleggen, voor het op je bord ligt.

De Hollandse broccoli is van mei tot november verkrijgbaar en leent zich uitstekend voor zomerse gerechten of herfstmaaltijden. Is er geen Nederlandse broccoli? Ga dan in elk geval voor een van onze buurlanden. Hoe korter de reis, hoe duurzamer.

Broccoli is supergezond

Hoe lang kun je broccoli bewaren?

Broccoli bewaren kan best wel lang, zeker vijf dagen blijft de stronk goed in de koelkast. Wil je hem nog langer bewaren? Blancheer de broccoli dan en bewaar hem in de vriezer. Broccoli is een prima combigroente, wat maakt dat je met een restje altijd wel wat kan verzinnen. Je kunt deze groente gebruiken als ingrediënt voor een omelet of lasagne. Of je garneert je verse pizza ermee. Geen onderdeel van de stronk hoeft verspild te worden.

Hoe groener de broccoli hoe beter!

Hoe donkerder groen, hoe meer bètacaroteen. Dit wordt in je lichaam omgezet naar vitamine A en dat is goed voor je immuunsysteem. Maar ook voor een gezonde huid, goede werking van de ogen en glanzende haar en nagels. Daarnaast zit broccoli, net als spruitjes, vol vitamine c. Als dat geen reden is voor een wekelijkse broccolimaaltijd …

Veelgestelde vragen over broccoli koken

Hoe krijg ik mijn kinderen aan de broccoli?

Strooi kaas over de broccoli voor extra smaak. Veel kinderen smullen ervan. Vergeet trouwens het snufje zout niet, dat verbetert de smaak sowieso en dat de broccoli beetgaar is helpt ook – niemand vind die papperige broccoli lekker.

Kun je rauwe broccoli eten?

Naast gekookte broccoli kun je broccoli ook zeker rauw eten. Je kunt het lekker combineren in een salade met druiven en noten – en enorm gezond.

Broccoli salade

Plaats een reactie

19 − acht =